Zaciski hamulcowe to kluczowe elementy układu hamulcowego w samochodzie. Ich precyzyjne działanie wpływa na wydajność hamowania, a tym samym na bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów. W poniższym artykule przyjrzymy się bliżej, jak zaciski hamulcowe funkcjonują, jakie są ich rodzaje oraz zastosowanie w różnych typach pojazdów.
Budowa zacisku hamulcowego
Zaciski hamulcowe to elementy wykonane zwykle ze stopów aluminium, żeliwa lub stali, które przyczepiają się do tarczy hamulcowej za pomocą klocków. Składają się z kilku istotnych części:
- Korpus: to główna część zacisku, która służy jako podstawa do mocowania pozostałych elementów. Korpus wykonany jest z materiału odpornego na wysoką temperaturę i korozję.
- Tłok (tłoczki): wewnątrz korpusu znajduje się tłok (lub kilka tłoków), który jest odpowiedzialny za przemieszczenie klocków hamulcowych w stronę tarczy. Tłok jest aktywowany przez układ hydrauliczny.
- Klocki hamulcowe: to elementy ścieralne, które stykają się z tarczą podczas hamowania. Klocki wykonane są z materiałów o wysokim współczynniku tarcia, takich jak metaliczne lub ceramiczne mieszanki.
- Śrubowanie: to elementy, które łączą korpus zacisku z uchwytem montażowym.
Działanie zacisków hamulcowych
Podczas hamowania układ hydrauliczny dostarcza płyn hamulcowy do tłoków znajdujących się w zaciskach, co powoduje ich wysunięcie. Tłok naciska na klocek hamulcowy, który z kolei styka się z tarczą hamulcową. W wyniku tego kontaktu powstaje tarcie, które spowalnia obrót tarczy i ostatecznie powoduje zatrzymanie samochodu.
Rodzaje zacisków hamulcowych
Zaciski hamulcowe można podzielić na trzy główne rodzaje:
- Zaciski stałe (niewspornikowe): w tym przypadku korpus zacisku jest jednolitą konstrukcją, a klocki są ściskane przez tłoczki po obu stronach tarczy. Zaciski te cechują się dużą precyzją i wydajnością hamowania.
- Zaciski przesuwne (wspornikowe): w tym przypadku korpus jest umocowany na prowadnicach, które umożliwiają przemieszczenie go względem tarczy podczas hamowania. Tłoczki naciskają tylko na jeden klocek, a siła nacisku jest przenoszona na drugi klocek przez korpus przesuwający się na prowadnicach.
- Zaciski zaciskowe (z szczękami): w tym przypadku hamowanie odbywa się za pomocą szczęk, które ściskają tarczę z obu stron. Zaciski zaciskowe stosowane są głównie w samochodach wyścigowych i sportowych.